Een aanhanger die meer dan 750 kilogram weegt, moet een eigen reminrichting hebben. Dat geldt dus onder andere voor caravans en paardentrailers. De reden hiervoor is dat als de aanhanger onverhoopt losbreekt, deze zelfstandig tot stilstand moet kunnen komen. De eigen reminrichting bestaat in dit geval uit een oplooprem. Wat deze rem precies doet en waar je op moet letten tijdens het gebruik, lees je hier. De werking van de aanhanger oploopremEen aanhanger oplooprem bevestig je bij de dissel van de aanhanger. Het is een extra remsysteem dat de remmen van de auto ondersteunt. Dit is van toepassing als je op vlak wegdek remt, maar de oplooprem functioneert tevens als extra rem als je een afdaling maakt en de aanhanger dus eigenlijk een duwende kracht is op het trekkende voertuig. Deze aanhangwagen onderdelen bestaan uit een remstang en remkabels die beide worden aangetrokken tijdens het remmen. Daarnaast heeft een oplooprem remschoenen, die juist uitgetrokken worden. Door de samenwerking van de verschillende componenten treedt er vertraging op in de beweging van de aanhanger en dat heeft dus een remmende werking. Een oplooprem heeft een breekkabel. Op het moment dat de aanhanger onvoorzien onderweg van het trekkende voertuig losbreekt, schiet deze breekkabel tevens los en wordt automatisch de handrem van de aanhanger aangetrokken. Hierdoor kan de aanhanger dus onafhankelijk van het voertuig toch tot stilstand komen. Wanneer zijn de onderdelen aanhangwagen aan vervanging toe?Een ander onderdeel van de oplooprem is een demper, een oploopbuis, die met gas gevuld is. Dat systeem zorgt ervoor dat je gecontroleerd kunt remmen. De demper schuift uit als je wegrijdt en schuift in als je remt. Door het gebruik neemt de druk in deze demper geleidelijk af. Je merkt dit doordat de aanhanger gaat bonken als je ermee rijdt. Om te controleren of de demper nog goed functioneert en niet lekt, druk je de koppeling in en trek je hem weer uit. Dit doe je als de aanhanger afgekoppeld is. Gaat dit heel eenvoudig? Dan is het raadzaam om de oploopbuis te vervangen. Een demper die niet lek is, is met de hand nauwelijks in te drukken. Aandachtspunten bij de oploopremEen oplooprem kan oververhit raken, zeker als je veel afdalingen onderweg hebt. Stop dus regelmatig om het remsysteem af te laten koelen. Met een oplooprem kun je achteruit rijden. Houd er wel rekening mee dat als je de aanhanger op de handrem hebt gezet, deze zelfstandig nog een halve meter kan doorrijden. Dit is vooral een punt van aandacht als je de aanhanger op een helling loskoppelt. |